Kina. Det rare stedet på andre siden av verden.

Jeg vil besøke alle verdensdelene, og er godt i gang. Før folkehøgskolen hadde jeg kun vært i Europa, nå har jeg i tillegg vært i Asia og Nord-Amerika. 

Kina var spennende med mye fascinerende kultur, mat, og annerledes tankesett. Vi bodde i vertsfamilier, tok nattog med 6 stk sovende i en trang lugar. Jeg og to venninner besøkte "slummen", hvertfall var det det nærmeste slum vi nordiske jentene klarte å snike oss til. En mann der satt inne i et murskur med en maskin og lagde bomullsdyner, som han solgte utenfor. Det er hva jeg kaller en One-man-business! I motsatt retning så vi en prostituert stå på et hjørne og by seg frem. Vi så til siden og overvåkningskaeraet fikk alt med seg.

En taxisjåfør fortalte oss hvor praktisk det var med disse kameraene; kriminelle ble sporet på sekunder. Spørs om alle tilfeller ble brydd seg om. Vi prutet med kinesere som sa "Please lady, if you want that price I cannot live." Harmoniske bygninger og overvåkningskameraer på alle Beijing's gatehjørner. 

Jeg fikk en akutt infeksjon jeg trengte salve mot, og fikk besøke sykehuset. Jeg kom til internasjonal avdeling uten en annen kunde, og da vi gikk ut gikk vi forbi store venterom med masse ventende håpefulle kinesere. Noen lå på tepper på bakken, noen lå i sykesenger med dryppose på stativ, noen satt med et brekt ben primært behandlet. 













Kommentarer

Populære innlegg