Det motsatte av kontrollfrik iblant

I et foredrag jeg var på her om dagen forklarte foredragsholderen oss at det finnes givers og takers. Hun spurte om vi visste hvem som oftest "vant"? Deretter forklarte hun hvordan givers er de som både vinner og taper. De giverne som er dumsnille og gir masse av seg selv uten å få noe tilbake, de er taperne. De giverne som gir og fortsatt er flinke til å passe på seg selv, de er vinnerne. Takers derimot taper også.

Noen ganger får jeg følelsen av at jeg gjør for mye av hva andre vil jeg skal gjøre. Det verste er hvordan de sjelden har en hensikt om å kommandere meg rundt, men jeg får dem allikevel til å gjøre det. Jeg skaper meg selv til å være offeret for situasjonen.

I en av mine favorittfilmer "Something Borrowed", sier Rachel at venninnen Darcy egentlig ikke har tatt så mye fra henne, men at det er hennes egen feil fordi hun ga henne alt. Jeg pleier ofte å gjøre det, gi over kontrollen for livet mitt til de rundt meg. Simpelthen ved å si "Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!?", så analyserer de meg hva de tror jeg vil gjøre, og forteller meg det.

Kommentarer

Populære innlegg